Tuesday 24 March 2009

Kepentingan Keluar Rumah

Asslamualaikumw wrh wbt,

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT, ana diberikan peluang untuk menjejakkan kaki di bumi germany ini pada sabtu lepas, bersamaan 21 March 2009. Perjalanan ana kali ini ditemani oleh dua orang adikku dari Greenwich, yakni Epi dan Pali. 

Pada perjalanan kali ini, ana tersedar akan kepentingan seorang dai'e untuk keluar dari rumah. Dalam nada lain, amatlah bahaya untuk seorang dai'e untuk sentiasa berada di dalam zon selesa. Apabila ana tiba di bumi germany ini, terasa semangat dakwah yang tetiba sahaj meloncat entah datang dari mana. Alhamdulillah...=) Hamba sangat bersyukur padaMu ya Allah! 

Selain daripada itu, apabila ana berjumpa dengan brothers malaysia lain yang belajar di Germany, barulah ana sedar betapa mahalnya ikatan ukhuwwah yang ana miliki di bumi UKEIRE umunya dan di bumi london khususnya. Sayang antum semua!! Mungkin kerana kita ini manusia, yang mudah lupa dengan nikmat yang kita miliki, jadi once kita jauh daripada nikmat-nikmat yang sentiasa ada dekat dengan kita, baru kita sedar betapa berharganya nikmat-nikmat tersebut. MashaAllah.. 

Ana yakin akhi pali dan epi juga banyak belajar daripada perjalanan kita di germany kali ini. Gembira hati ana melihat antuma gigih merancang dan berusaha untuk berkongsi apa yang antum dapat di bumi london dengan brothers seaqidah kita di bumi germany.

Nasihat ana, kepada ikhwah dan akhawat yang terasa iman antum semakin lemah, atau dalam nada lain, down semacam, keluarlah dari rumah antum! Berjalanlah di muka bumi Allah ini. Berdakwahlah di negara lain. InshaAllah, antum akan merasai suatu perasaan yang sangat best yang Alhamdulillah, ana merasainya pada masa ini dan amat ana hargainya.

Kepada ikhwah yang nak ikut ana ke germany, silalah bagitau ana yer, inshaAllah semuanya bisa diatur =D. Marilah kita sama-sama memperbaharui iman kita inshaAllah.

Waalaikum salam wrh wbt,
Salam ukhuwwah

No comments: